pme familienservice | Frankfurt

בורסת קייטנות. החברה המפעילה את בורסת הפעילויות הזאת היא חברה פרטית הקושרת חוזים עם הבנקים הגדולים ועם חברות ענק כמו לופטהנזה ומציעה פתרונות לילדי העובדים הממומנים חלקית על ידי המעביד וחלקית על ידי ההורים. יש פעוטונים, גנים וגם בורסה של פעילויות לילדים בכל הגילאים בכל ארבעת החופשות הגדולות הרשמיות של מערכת החינוך: סתו, חורף, אביב וקיץ. הבורסה מציעה מגוון טיולים וסדנאות בני יום, יומיים ויותר וכל אחד בוחר לאן ומתי הוא מצטרף. זה סוג של קייטנה, אבל כל פעם במקום אחר.

במהלך כל שנות פעילותו ובכל חופשה היה הסטודיו מארח באופן קבוע קבוצות בנות 12 ילדים המחולקים לפי קבוצות גיל והמלווים בשני מדריכים. בחופשות הקצרות אותה קבוצה למשך שלושה ימים, בחופשות הארוכות, אותה קבוצה למשך חמישה ימים. כל יום לחמש שעות, שבמהלכן יצרנו ביחד. היה תמיד כיף, ואני חושבת, שהעובדה שבמשך שלוש עשרה שנים לא שמטו את הסטודיו מהתוכניה מדברת עבור עצמה.

Jüdischer Hort im Ignatz-Bubis-Gemeindezentrum

צהרון הקהילה היהודית, פרנקפורט. במשך 13 שנים מידי יום חמישי היה לי את העונג לעבוד עם שתי קבוצות ילדים בגילאים 5 עד 7 בזו אחר זו בצהרון של הקהילה היהודית בפרנקפורט. כל קבוצה מנתה 10 משתתפים ויצרה איתי במשך 90 דקות. בעבודתי עם ילדים, צעירים ככל שיהיו, אני מקפידה על שימוש בחומרים איכותיים המאפשרים יצירה ברמה מסויימת ועל העברת תכנים בהתאם לגילם באופן שיבינו את הרעיון ויוכלו ליישמו. ילדים זקוקים להבנת החומר, לשקט ולריכוז על מנת ליצור. כשנותנים להם חומרים טובים ולא נייר נמעך, הם יודעים להעריך ומשתפים פעולה.

לעבוד יצירתית עם ילדים בגילאים הללו לא מסתכם רק בהבאתם להגשמת עבודה. תמיד קיים גם המימד החברתי והחינוכי. כשילד מתלונן, שהילד שלידו מעתיק ממנו, איך מעבירים אותו לפאזה של חשיבה חיובית? כשילד משפיל ילד אחר, איך מתמודדים עם זה? כשילד בוכה סתם ככה פתאום, איך מגיעים אליו? כשילד מתעצבן, כי הוא לא מרוצה מהתוצאה, איך מרגיעים אותו? אלו רק חלק קטן מהחוויות שצברתי ושרדתי בגבורה.

Altenzentrum der Jüdischen Gemeinde in Frankfurt

בית אבות של הקהילה היהודית בפרנקפורט. האסתטיקה חשובה מאוד לרוב הקשישים בעוד שהמוטוריקה העדינה לא תמיד מאפשרת להם לשמור עליה. זה עניין של כבוד עצמי, טיפת גאווה שהם באופן מובן מאליו רוצים לשמר, בעיקר כשהם נוכחים במעגל חברתי. לכן, רובם נרתעים מלהתלכלך בצבע. אז מה עושים בעצם, כשרוצים להוסיף להם צבע לחיים, לאמן איתם עוד קצת את המוטוריקה העדינה ואת הקישור בין העין ליד, להביא אותם לריכוז, לגרום להם לשכוח לזמן מה את כל העולם בחוץ, לגרות אותם לתכנן עיצוב ובעיקר ובסופו של דבר, לשמח אותם? כאן התפצלתי לשניים. סדנת שזירת חרוזים למחרוזות מחד וסדנת צביעת איורים מאידך.סדנת החרוזים הייתה ממש 'היילייט'. הגברות התקשטו להן והגברים הכינו מתנות לאשה, לבת, לנכדה וכו'. בסדנה לצביעה השתמשתי בצבעים מיוחדים חסרי ריח, הנמהלים במים שאיפשרו מעברי צבעים וכל זאת בלי הסיכון להתלכלך. את המוטיב לצביעה הכנתי במקום על נייר איכותי המיועד לשימוש בצבעים אלו, גם על פי בקשה. כמו כן יכלו הקשישים להשתמש בשבלונות מגוונות וליצור קולאז' או ציור משלהם. לייצב שבלונה על נייר ולהקיפה בעיפרון זה לאו דווקא קלי קלות.

פעמיים בשבוע הייתי מגיעה לבית האבות, כל סדנה נמשכה 90 דקות ולקחו בה חלק עד 12 משתתפים לא קבועים, על בסיס מקום פנוי, גם כאן קיימת סינרגיה חברתית שצריך לדעת להתמודד איתה. לדעת לדבר עם הקשישים בגובה העיניים ולא כמו לילדים קטנים. כי אין דבר שיותר מעצבן אותם מזה והאמת שזה באמת לא מגיע להם. לתת לכל אחד מהם את תשומת הלב הדרושה לו, לגלות אמפטיה, להקשיב לסיפורים שלהם. וכן, גם הם רבים בינהם וצריך לדעת לפשר. תמיד עם חיוך והמון סבלנות. מעת לעת צריך לגוון, לשיר, לצחוק. הכל הולך. העיקר בסדנאות האלה, זה הכיף ושבירת השגרה.

Nachbarschaftsbüro Platensiedlung Ginnheim

מרכז קהילתי שכונתי בפרנקפורט. המרקם החברתי בחלק זה של העיר פרנקפורט רובו ככולו בעל אופי של גטאות מרצון של מי שהגיעו לעיר מכל מיני מקומות בעולם, לרוב כעובדים זרים או כפליטים. עיריית פרנקפורט עושה מצידה מאמצים רבים לאפשר להם להשתלב חברתית ולתת להם ולילדיהם פרספקטיבות. בבחינת יותר עתיד, פחות פשיעה. כאן נכנסתי גם אני לתמונה לתקופה של קצת יותר משנה, שנקטעה מסיבה עצובה. בימי שלישי פעם בשבוע אחר הצהריים הייתי מגיעה למרכז לשלוש שעות לצייר עם שתי קבוצות ילדים – גילאי 8-6 וגילאי 12-9, כמו תמיד שעה וחצי עם כל קבוצה, כמו תמיד גם שם היתה לי ארונית עם כל הציוד שאני זקוקה לו, כדי לפרוח עם הילדים בעבודה וכמו תמיד היה ממש כיף.

הסדנאות נחלו הצלחה, הקבוצות היו מלאות, ההורים היו מאושרים. וכולם היו מוסלמים. מתורכיה, מסוריה, מירדן, ממרוקו, מבוסניה ואפילו מעזה. ביום בהיר אחד החלטתי שהגיע הזמן להזמין את כל ההורים והילדים ליום כיף אלי לסטודיו. ההפתעות הגיעו בזו אחר זו. גיליתי שבין ההורים יש סלפיסטים. בסדנה הבאה אצל הילדים היותר גדולים, הסתבר לי שרק עכשיו הם הפנימו שאני בעצם יהודיה ושניים שלושה מהם לא חסכו ממני מילים לא נעימות. לא נכנעתי וניסיתי לעורר על כך שיח, במטרה לקירוב. המשכנו בסדנאות, השניים שלושה נעלמו. ואז הגיע 'צוק איתן'. שיתפתי את הממונה עלי בעיריית פרנקפורט בחשש שלי, שחלילה יפגעו בי ולאחר שיקול דעת ובלית ברירה, החלטנו לסיים את הסאגה. חבל. זאת היתה יכולה להיות הזדמנות נפלאה לגישור.